Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

Wat houd de APK keuring in?

WANNEER MOET IK MIJN AUTO APK KEUREN?

Nieuwe benzine auto's vanaf bouwjaar 2008 moeten na vier jaar voor het eerst worden gekeurd, vervolgens twee keer om de twee jaar en daarna volgt ieder jaar een keuring. Auto's die ouder zijn dan 30 jaar hoeven slechts om de twee jaar te worden gekeurd. Oldtimers die voor 1960 zijn gebouwd zijn niet APK-plichtig.

De regels voor nieuwe dieselauto's en lpg-auto's betreffende APK zijn iets anders. Deze categorie auto's moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd. Vervolgens worden auto's op diesel of lpg ieder jaar verwacht voor een keuring.

U kunt de auto maximaal twee maanden vóór de einddatum aanbieden voor een APK, zonder dat daarbij de datum veranderd. De einddatum mag niet worden overschreden anders krijgt u automatisch een boete van de RDW.

Op de website van de RDW kunt u bekijken wanneer uw auto een APK nodig heeft. U ontvangt normaal gesproken ongeveer zes weken voor de APK-vervaldatum een brief of een e-mail van het RDW ter herinnering.

WAT WORDT ER GEKEURD BIJ EEN APK?

De punten die bij een APK worden gekeurd hebben voornamelijk te maken met veiligheid en de bescherming van het milieu. Verder worden een aantal gegevens geregistreerd zoals de kilometerstand en de gebruikte brandstof.

Punten die gecontroleerd worden voor de verkeersveiligheid zijn onder andere de remmen, verlichting, carrosserie, wielophanging, schokdempers, banden en de stuurinrichting. Een compleet overzicht van alle keuringspunten kan worden gevonden op de website van de RDW.

Benzineauto's en auto's op lpg met een bouwjaar vanaf 1993 of later met een geregelde katalysator ondergaan bij de APK een viergasmeting. Met deze meting wordt gecontroleerd of de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijden.

Diesel auto's met een bouwjaar vanaf 1980 zonder OBD (On-Board Diagnostics) ondergaan tijdens de APK een roetmeting. Tijdens deze roetmeting wordt de hoeveelheid roet gecontroleerd die de auto uitstoot.

WAT STAAT IN HET APK-KEURINGSRAPPORT?

Onze APK-keurmeester maakt op basis van de APK een keuringsrapport. In dit rapport worden eventuele reparatiepunten en adviespunten opgenomen. Reparatiepunten dienen uitgevoerd te worden voordat de APK goedgekeurd kan worden. Adviespunten zijn punten die niet verplicht uitgevoerd moeten worden om het voertuig goed te keuren, maar die wel binnenkort ergens vervangen of gerepareerd moeten worden.

Het is verstandig om het APK-keuringsrapport goed te bewaren. In sommige landen kan hier naar gevraagd worden. Als het APK-rapport kwijt bent, dan kunt u tegen betaling een kopie van het rapport aanvragen bij de RDW.

WAT GEBEURT ER ALS DE APK WORDT AFGEKEURD?

Wanneer uw auto wordt afgekeurd heeft u twee maanden de tijd om uw auto te repareren. Tijdens deze twee maanden mag u niet meer rijden op de openbare weg. U mag wel de kortste weg naar onze garage rijden om uw auto te laten repareren. Na de reparatie kan uw auto alsnog goedgekeurd worden.

Het is mogelijk om bezwaar te maken als uw voertuig wordt afgekeurd bij een APK. U kunt direct na de keuring en ontvangst van het APK-rapport aan een van onze medewerkers aangeven dat u het niet eens bent met de keuring. Wij nemen dan contact op met de RDW. Een specialist van de RDW komt dan naar onze werkplaats om te beoordelen of de afkeuring terecht is. Er zullen echter kosten berekend worden wanneer de afkeuring terecht blijkt te zijn.

Wanneer u bezwaar maakt mag het voertuig niet meer verplaatst worden en mogen er geen reparaties meer uitgevoerd worden. Gebeurt dit toch, dan is bezwaar maken niet meer mogelijk.

WAT IS DE STEEKPROEF BIJ DE APK?

In principe duurt een APK niet zo lang en kunt u hier zelfs op wachten. Het kan echter voorkomen dat uw auto geselecteerd wordt voor een steekproef van de RDW. Uw auto moet dan na de keuring beschikbaar blijven voor de RDW. Dit kan tot 2 uur duren. De steekproef wordt uitgevoerd om garages te controleren.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK